اشتراک گذاری

چرا پرینتر کار نمی کند؟

برای بسیاری از ما پیش آمده که با روشن کردن پرینتر، شاهد عدم پاسخگویی دستگاه به درخواست هایمان باشیم. کار نکردن پرینتر ممکن است دلایل متعددی داشته باشد لیکن مرتفع ساختن تمامی آنها، صرفاً پس از عیب یابی صحیح دستگاه امکان پذیر است. در این مقاله بر آنیم تا برخی از اشکالات شایعی را که سبب کار نکردن پرینتر می گردند بررسی کنیم. با ما همراه باشید تا پاسخ سوال چرا پرینتر کار نمی کند را بیابیم.

چرا پرینتر کار نمی کند

چرا پرینتر کار نمی کند و فایل مورد نظر را چاپ نمی کند؟

چنین اشکالی ممکن است به دلایل متعددی بروز یابد، پس بهتر است رفع این اختلال با بررسی های پایه آغاز شود. برای شروع بهتر است ببینیم چراغ Error بر روی دستگاه پرینتر روشن است یا خیر. بعد از این کار باید موارد زیر را چک کنیم:

1. بعد باید مطمئن شویم که کاغذ در محل خود قرار دارد

2. محفظه قرارگیری کارتریج خالی نباشد

3. کابل USB به دستگاه‌ای که می‌خواهیم پرینت بگیریم متصل شده یا اینکه از طریق بی‌سیم ارتباط برقرار باشد. (ترجیحاً در این زمان که پرینتر اقدام به پرینت برگه نمی‌کند از سیم USB به جای اتصال بی‌سیم استفاده کنید.)

در این میان ذکر این نکته لازم به نظر می رسد که گاه برای حصول نتیجه، می بایست برای پرینتر‌های قدیمی حالت چاپ کننده پیش‌فرض (default printer) را انتخاب کنیم. برای این کار Control Panel  ویندوز را باز کنید و به بخش Devices and Printers بروید، سپس بر روی پرینتری که می‌خواهید از طریق آن پرینت انجام شود کلیک راست کنید و با انتخاب set as default آن را به حالت پیش‌فرض چاپ ببرید. (از انتخاب دستگاه صحیح اطمینان حاصل نمایید).

مایکروسافت برای شناسایی مشکلات پرینتر، بخش راهنمایی با نام printing troubleshooter دارد که می تواند جهت حل برخی از مشکلات به کاربر کمک کند. برای استفاده از این برنامه بر روی دکمه Fix کلیک کند و با دانلود و اجرای برنامه‌، راهنمای مایکروسافت را به کار بگیرید. همچنین می‌توانید با رفتن به بخش Control Panel، انتخاب Devices and Printers و کلیک راست بر روی آیکون پرینتر خود گزینه Troubleshoot را انتخاب کنید.

شرکتهای دیگر نظیر اچ پی و کانن نیز راهنمایی هایی را برای کاربران خویش در نظر گرفته اند. برای مثال شرکت HP بخشی با نام Print and Scan Doctor دارد که کاربر را در پیدا کردن مشکل اصلی پرینتر کمک میکند. شرکت Canon ویدئوهایی را برای راهنمایی کاربران تدوین کرده و در اختیار آنها قرار داده است.

چگونه می توان کیفیت برگ چاپ شده را بالا برد؟

جهت داشتن یک برگ پرینت خوب با کیفیت مناسب بهتر است پیش از هر چیز به سایز صفحه وب دقت نمایید زیرا صفحات وب معمولاً ابعاد متنوعی دارند و این کاربر است که می بایست سایز آنها را با توجه به عرض و طول کاغذ خود تغییر دهد. کاربران گرامی می توانند جهت اطمینان از کیفیت صفحه پرینت، پیش نمایشی از آن را با استفاده از ابزار Print Preview در مرورگر اینترنت اکسپلورر مشاهده نمایند و سپس اقدام به پرینت صفحه مورد نظر کنید. برای مثال می توانید از ابعاد ۲ در ۴ استفاده نمایید. (۴×۲). (جهت پرینت مطالب وب انتخاب حالت عریض یا landscape چندان نتیجه مطلوبی در پی نخواهد داشت).

در شرایطی که صفحه مورد نظر شما بزرگ‌تر از صفحه‌ای است که می‌خواهید بر روی آن پرینت شود مرورگر اینترنت اکسپلورر گزینه‌ای به نام shrink-to-fit در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا ابعاد را متناسب با خواست تنظیم نماید. در چاپ برخی نتایج و اطلاعات خاص نظیر اطلاعات شخصی، کارنامه‌ها و… بهتر است از آیکون چاپی که معمولاً تصویر یک پرینتر کوچک است و در همان صفحه وجود دارد استفاده شود.

دلیل خارج شدن برگ سفید از پرینتر چیست؟

درصورتی که دستگاه شما با چنین مشکلی مواجه شد مراحل زیر را طی کنید:

1. به کنترل پنل Control Panel بروید

2. در بخش Devices and Printers بر روی پرینتر خود کلیک راست کنید.

3. سپس گزینه Printing Preferences را انتخاب کنید.

4. اگر نمی‌توانید هیچ گزینه‌ای برای فعال کردن یا غیر فعال کردن فرآیند جداسازی صفحات با نام Separator Pages مشاهده کنید پس با کلیک راست بر روی پرینتر گزینه Properties را انتخاب کنید.برای مثال در پرینتر‌های HP شما با دو بار کلیک بر روی پرینتر و دو بار کلیک بر روی Customize می‌توانید به بخش تنظیمات پیشرفته Advanced بروید.

5. در این بخش باید دکمه اختصاصی Separator Page را ببینید و در نهایت شروع به تنظیم آن کنید.

چرا کاغذ در پرینتر گیر می کند؟

در صورتی که گیر کردن کاغذ در پرینتر به صورت متوالی و مکرر اتفاق بیفتد این احتمال وجود دارد که تکه‌ای از کاغذ در جایی از پرینتر (به ویژه در آن بخش که کاغذ به داخل کشیده میشود،) جا مانده باشد. برای پیدا کردن این تکه از کاغذ می توان بخش های مختلف پرینتر را بررسی کرد.

اگر در زیر دستگاه شما پنلی وجود داشته باشد این امکان هست که بتوانید با استفاده از آن کاغذ گیر کرده را بیرون بکشید. بهتر است برگه هایی را که جهت چاپ استفاده می نمایید در جای خشک نگه دارید زیرا پرینتر‌های قدیمی می‌توانند رطوبت را جذب کنند و در هنگام دریافت یک یا چند برگه آن‌ها را در درون خود گیر بیاندازند.

چرا کاغذ در پرینتر گیر می کند؟

چگونه می توان فایل موجود در دستگاه های دیگر را با استفاده از پرینتر چاپ کرد؟

در صورتی که کاربر بخواهد با استفاده از تبلت آیپد، آیفون یا آیپاد تاچ، سندی را پرینت بگیرد می بایست در گام نخست ضمن اطمینان از اتصال صحیح بی‌سیم، از پشتیبانی دستگاه از ویژگی Air Print نیز مطمئن شود زیرا هنوز مدل‌های بسیاری به ویژه مدل‌های قدیمی از این ویژگی پشتیبانی نمی‌کنند. جهت پرینت یک سند در صورتی که سیستم شما مک باشد می‌توانید با استفاده از Handy Print این سیستم را به پرینتری مجهز به ویژگی Air Print  مبدل سازید. برای این کار می توانید از برنامه Printer Pro که یک اپلیکیشن برای دستگاه‌های iOS است، استفاده نمایید.

اما در صورتی که بخواهید سندی را با استفاده از گوشی‌های سامسونگ، تبلت‌ها و…  چاپ نمایید می بایست از اپلیکیشن Google Cloud Print استفاده کنید. می توانید این اپلیکیشن را از گوگل پلی دانلود نمایید و سپس با استفاده از مرورگر گوگل کروم کامپیوتر شخصی به بخش menu > Settings > Advanced Settings بروید و بر روی Manage کلیک کنید. با طی این مراحل شما می‌توانید پس از اتصال پرینتر به سیستم دسکتاپ و روشن کردن Provided، با استفاده از دستگاه اندرویدی خود سند موردنیازتان را چاپ نمایید.

دلیل پایین بودن کیفیت برگ پرینت شده چیست؟

بروز چنین مشکلی احتمالاً با پاک کردن هد پرینتر رفع گردد زیرا گاهی اوقات نازل جوهر در پرینتر‌های جوهر‌افشان مسدود شده و چاپ‌گر یا رنگ‌ها را اشتباه پخش می‌کند یا با کیفیت پایین برگه را پرینت می‌گیرد. شیوه پاک کردن هد در پرینترهای گوناگون متفاوت است. در برخی از پرینترها گزینه‌ای در بخش کنترل پنل پرینتر وجود دارد و در برخی دیگر نرم‌فزار پرینتر این امکان را برای کاربر فراهم می سازد.

در پرینتر‌های جوهر‌افشان HP صفحه شروعی برای کاربران ویندوز ۸ وجود دارد که می‌توان با کلیک بر روی دکمه Maintenance (تعمیر و نگهداری) هد پرینتر را تمیز یا آن را تراز کرد. راهکار دیگر جهت رفع این اشکال تعویض هد دستگاه است که در اینصورت می بایست کارتریج دستگاه نیز عوض شود. کاربران گرامی به یاد داشته باشند که برخلاف دستگاه های کپی، کیفیت کاغذی که جهت پرینت استفاده می شود بر کیفیت و نتیجه کار تأثیر بسزایی دارد.

تعویض کارتریج دستگاه در چه زمانی باید انجام شود؟

معمولاً تمامی پرینترها پیش از اتمام کارتریج پیامی مبنی بر این وضعیت را برای کاربر به نمایش میگذارند. در سازمان ها و ادارات که استفاده از این دستگاه زیاد است عموماً خشک شدن کارتریج پس از چند ساعت اتفاق می افتاد لیکن در مصارف خانگی زمان اتمام کارتریج حدود چند هفته (بسته به میزان استفاده از دستگاه) طول خواهد کشید. آنچه که کاربر در این میان می بایست به آن توجه کند تعویض کارتریج بلافاصله پس از دریافت پیام است. کاربران گرامی توجه داشته باشند که تا زمان کم رنگ‌ شدن یا متوقف شدن چاپ، کارتریج جدید را نصب ننمایند.

5/5 - (1 امتیاز)