اشتراک گذاری

تاریخچه شرکت زیراکس

شرکت زیراکس ، شرکتی آمریکایی است که در سال ۱۹۰۶ فعالیت خود را با نام هالوید در زمینه تولید تجهیزات عکاسی آغاز کرد. برخی از محصولات تولید شده در این شرکت عبارتند از : چاپگر، دستگاه‌های‌کپی، اسکنر، دورنگار، پروژکتور و دستگاه نمایش. مؤسس این شرکت که دفتر مرکزی آن در نورواک کنتیکت قرار دارد، جوزف سی ویلسون است. اما علت تغییر نام این شرکت از هالوید به زیراکس چه بود؟ زیراکس چه تجربه هایی در بیش از 100 سال به دست آورده است؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله در مورد تاریخچه شرکت زیراکس صحبت کنیم.

تاریخچه شرکت زیراکس

تغییر نام شرکت زیراکس 

در سال ۱۹۴۷، شرکت هالوید حقوق تجاری برای زیروگرافی (خشک‌نگاری)، یعنی فرآیند تصویر برداری که توسط چستر کارلسون، مخترع و فیزیدان قرن بیستم، به ثبت رسیده بود را کسب کرد. حدود یک دهه بعد، در سال ۱۹۵۸ شرکت هالوید نام خود را  به هالوید زیراکس تغییر داد و در سال ۱۹۵۹، نخستین دستگاه کپی زیروگرافیک را معرفی کرد.

اگرچه فناوری کپی روی کاغذ، ساده و بدون پوشش پیش از این نیز وجود داشت اما دستگاه کپی ارائه شده توسط این شرکت نخستین محصول در رده تجاری آن به شمار می آمد. با کسب موفقیت های پیاپی و ارائه محصولات منحصر به فرد، شرکت هالوید زیراکس، نام خود را در سال ۱۹۶۱ به زیراکس تقلیل داد. برای آشنایی بیشتر با شرکت زیراکس با این مقاله از واحد تعمیرات نمایندگی زیراکس همراه ما باشید.

فراز و فرود های شرکت زیراکس

زیراکس با رسیدن به اوج، اشتباهات بسیاری نیز مرتکب شد. کمپانی زیراکس با این تصور که چون در عرضه دستگاه های کپی موفق است، شروع به توسعه پروژه شرکت الکترونیکی نمود. بدین منظور در سال ۱۹۶۹، مبلغ یک میلیارد دلار برای خرید شرکت دیتا سیستمز هزینه کرد. اما این شرکت  تنها ۶ سال پس از خریداری، ورشکست شد و زیراکس ناچار به تعطیلی آن شد.

شرکت زیراکس با فعالیت های شبانه روزی، آزمایشگاه پژوهشی (PARC) خود را در پالو آلتو کالیفرنیا تأسیس کرد. در سال ۱۹۷۴، شرکت زیراکس توانست تولید ماشین های واژه پرداز  خود را آغاز کند. پس از این موفقیت، تولید چاپگرهای لیزری نیز به فهرست دستاوردهای این شرکت افزوده شد و سه سال بعد یعنی در ۱۹۹۷تولید چاپگرهای لیزری آغاز شد.

شرکت زیراکس در سال ۱۹۸۵ تصمیم به فروش شرکت های زیر مجموعه خود که در زمینه چاپ و نشر فعال بودند، گرفت و این تصمیم را عملی ساخت.  تولید دستگاه های فتوکپی دیجیتال در این کمپانی در دهه ۱۹۹۰، آغاز شد.

برای بهره مندی از خدمات تعمیرات زیراکس در یک نمایندگی مجاز و معتبر با شماره های اعلام شده در سایت تماس بگیرید.

اولین ساخت ماشین های اداری شرکت زیراکس

اولین ماشین های اداری که در شرکت زیراکس تولید شدند دستگاه های کپی بودند. تا قبل از اینکه شرکت زیراکس دستگاه کپی تولید کند در ماشین های اداری دستگاهی به نام دستگاه کپی وجود نداشت و شرکت زیراکس اولین تولید کننده دستگاه کپی بود و همین موضوع باعث شد تا شرکت زیراکس سود بسیار زیادی از فروش دستگاه کپی کسب کند. به طوری که تا سال 61 و فقط در یک سال سودی بالغ بر 60 میلیون دلار به دست اورد. پیشرفت دستگاه های کپی تا سال 1977 بسیار زیاد بود و در همین سال شرکت زیراکس اولین چاپگر لیزری خود را تولید کرد.

نوآوری ها و ابداعات شرکت زیراکس

در کشور آمریکا، نهادهای صنعتی، دولتی، علمی و شرکت هایی که به توسعه و تولید محصولات برجسته و ممتاز می پردازند، نامزدهای دریافت جایزه انجمن مهندسان برق و الکترونیک این کشور خواهند گردید. شرکت زیراکس ، به سبب ساخت و تولید محصول DocuTech در سال ۲۰۰۳  موفق به کسب جایزه انجمن مهندسان برق و الکترونیک آمریکا شد. نوآوری این محصول در آن بود که انتقال دیجیتال و ذخیره اسناد برای چاپ به وسیله‌ یک ماشین، از طریق ترکیب ساختار دستگاه کپی و منابع رایانه ای امکان پذیر شده بود.

اختراعات شرکت زیراکس

کاغذ پاک شدنی اختراع جالب و بدیع دیگری بود که در  سال ۲۰۰۶،  به نام این شرکت به ثبت رسید. مطالب چاپ شده روی این به کاغذ پس از یک روز پاک می شوند و کاغذ قابلیت استفاده‌ی مجدد خواهد یافت. افتخار دیگر این شرکت دریافت بالاترین نشان ملی آمریکا برای نوآوران بود. بیشترین نوآوری های شرکت زیراکس در قرن بیست و یکم تحت رهبری «آن مولکاهی» که در سال ۲۰۰۱ به عنوان نخستین مدیر اجرایی زن این شرکت و یک سال بعد به عنوان رئیس زیراکس برگزیده شده بود، صورت گرفت.

تخصیص بودجه کلان به نوآوری

شرکت زیراکس ، پایه و اساس شرکت خود را مبتنی بر فن‌آوری و نوآوری دانسته و بر این باور است که ادامه حیات شرکت نیز در این راستا خواهد بود. بر همین اساس کمپانی زیراکس مبلغی در حدود ۶/۱ میلیارد دلار را در سال ۲۰۰۶ در زمینه تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کرده است.

۹۹۲ میلیون دلار از این میزان سرمایه گذاری، به منظور همکاری مشارکتی با شرکت ژاپنی فوجی فیلم برای تولید و فروش محصولات و خدمات زیروگرافی و مرتبط با مستندات، در منطقه آسیا بوده است. بدیع ترین اختراع این شرکت، فن‌آوری و پروتکل اِترنت بود. اِترنت یک استاندارد ارتباطی شبکه است که در حال حاضر به دلیل وجود شبکه اینترنت رونق چندانی ندارد و بیشتر برای شبکه های داخلی استفاده می شود.