اشتراک گذاری

چرا کاغذها در دستگاه کپی بهم می چسبند؟

به هم چسبیدن کاغذها در دستگاه کپی مشکل متداولی است که امکان دارد طی کار با انواع مختلف دستگاه کپی گریبانگیر کاربر شود. در چنین شرایطی چاپگر قادر به تشخیص کاغذهای بهم چسبیده نبوده و آن ها را به عنوان یک برگه ی کاغذ واحد به شمار می آورد. عدم شناسایی کاغذهای بهم چسبیده توسط چاپگر باعث می شود که عملیات چاپ تنها بر روی یکی از کاغذهای بهم متصل شکل گیرد.

این مسئله در چاپ با تیراژهای بالا بسیار دردسرساز است، چرا که برگه‌ی سفید به جا مانده میان هزاران کاغذ چاپ شده ی دیگر گم خواهد شد و شاید برای مخاطب، تصور کاستی در کار را ایجاد سازد. در این مقاله قصد داریم شما را با راهکارهای رفع مشکل به هم چسبیدن کاغذها در دستگاه کپی آشنا سازیم.

به هم چسبیدن کاغذها در دستگاه کپی

دلیل اصلی به هم چسبیدن کاغذها در دستگاه کپی

اصلی ترین دلیل به هم چسبیدن کاغذها در دستگاه کپی، وجود بار الكتريسيته ی ساكن در سطح كاغذهای مصرفی چاپگر است. الكتريسيته ساكن در نتيجه ی اضافه شدن بار منفی و یا کم شدن بار مثبت در سطح كاغذ به وجود آمده و باعث یکی شدن چندین برگه می شود. موضوع باردار شدن برگه های کاغذ دستگاه کپی می تواند در اثر رطوبت کم و خشکی بیش از اندازه ی هوای محیط در دستگاه کپی تشکیل شود. در واقع رطوبت کم محیط به کاغذهای مورد استفاده منتقل شده و آن ها را تبدیل به برگه های بی کیفیتی می نماید که به هم چسبیده و از قدرت چاپ دستگاه کپی می کاهند. همچنین مشکلات کاغذکش فتوکپی هم در بروز این مشکل بی تاثیر نیستند.

مقابله با مشکل به هم چسبیدن کاغذها در فتوکپی توسط paper jogger

paper jogger سیستمی گران قیمت و مدرن است و راهکاری پیشرفته و کاربردی برای رفع مشکل به هم چسبیدن کاغذها در دستگاه کپی تلقی می شود. عموما تهیه ی این دستگاه برای کاربران عادی مقرون به صرفه نبوده و توصیه نمی شود. اما اگر شغل شما وابستگی شدیدی به نحوه ی چاپ اسناد مختلف دارد، می توانید با تهیه ی دستگاه paper jogger بر کیفیت کار خود بیافزایید. این سیستم  با از بین بردن الکتریسیته ساکن میان کاغذها از ایجاد برگه های به هم چسبیده ی چندتایی در انواع فتوکپی های موجود در بازار جلوگیری کرده و سطح کاغذهای مصرفی را از نظر الکترون های موجود در حد متعادلی قرار می دهد.

رفع مشکل بهم چسبیدن کاغذ در دستگاه کپی زیراکس

گاهی می توان با چند راهکار ساده و رعایت استانداردهای مرتبط با طریقه ی نگهداری از کاغذهای مصرفی ، مشکل بهم چسبیدن کاغذها در دستگاه کپی را برطرف ساخت. این راهکارها عبارتند از:

کنترل آب و هوای شرجی محیط

همان طور که رطوبت کم باعث به هم چسبیدن برخی از برگه های کاغذ به یکدیگر می شود، آب و هوای مرطوب نیز می تواند پدید آورنده ی مشکل یکی شدن چند برگه باشد. اگر در محیط مرطوبی از دستگاه کپی استفاده می کنید، بهتر است هر چند وقت یک بار کاغذهای درون سیستم را تعویض کنید.

استفاده از دستگاه های ضد الکتریسیته

یکی از استانداردهای نگهداری از کاغذ جهت رفع مشکل به هم چسبیدن کاغذها در دستگاه کپی، استفاده از تجهیزات ضد الکتریسیته نظیر تخلیه کننده‌های الکتریکی و دمنده‌های یونی است. این تجهیزات، میزان بار الکتریکی ساکن را کاهش می‌دهند. تجهیزات یون ساز، رسانایی الکتریکی محیط را افزایش داده و در نتیجه از تجمع بار الکتریکی ساکن روی سطح کاغذ جلوگیری می نمایند.

کنترل رطوبت محیط در فصول سرد سال

در فصل های سرد سال، حرارت وسایل گرمایشی موجود در محیط های بسته رطوبت را به طرز چشم گیری کاهش می دهد.  برای رفع این عدم تعادل در رطوبت و نیز جلوگیری از پیدایش مشکل چسبیدن کاغذها در دستگاه کپی پیشنهاد می کنیم از دستگاه‌های بخور و رطوبت ساز در محیط بهره برده و میزان رطوبت موجود در فضا را در حد مناسبی قرار دهید. جهت کسب راهنمایی های بیشتر می توانید با کارشناسان ما در نمایندگی رسمی زیراکس تماس حاصل کنید و از مشاوره های رایگان و تخصصی آن ها بهره مند شوید.

نمایندگی فتوکپی زیراکس

نمایندگی فتوکپی زیراکس یک مرکز فوق تخصصی و جامع است که اختصاصا در حوزه ی دستگاه های کپی برند محبوب و با سابقه ی زیراکس و دنیای چاپ آن ها خدمت رسانی می کند. خدمات این مجموعه در راستای فروش و تعمیر انواع دستگاه های کپی بزرگ و کوچک زیراکس گسترش یافته است. خاطرنشان می نماییم که کلیه ی امور تعمیراتی در نمایندگی فتوکپی زیراکس براساس پارامترهای استاندارد شکل گرفته و به همراه گارانتی و ضمانت نامه های معتبر کتبی عرضه می شود تا هیچ گونه افت کیفیتی شامل حال سیستم بازیابی شده نگردد.